Wietnam i Kambodża

W listopadzie 2013 roku zwiedziliśmy Wietnam i Kambodżę. Było to nasze pierwsze spotkanie z Azją. Nasz obecny wyjazd to trochę konsekwencja tamtych wakacji, choć fascynacja Azją nie była natychmiastowa, to jednak po kilku dniach oboje byliśmy zachwyceni.

Pamiętając tamte przeżycia w 2019 roku zdecydowaliśmy się wrócić do Wietnamu i pomieszkać tu trochę dłużej. W rezultacie najpierw spędziliśmy miesiąc, a po visa run w Tajlandii wróciliśmy na kolejne trzy.

Poniżej znajdziecie spisaną naszą trasę przez te dwa piękne kraje, przy czym odnośnie Kambodży nie mamy najbardziej aktualnych informacji ani postów na naszym blogu. Trasę uzupełniłam w 2019 o miejsca odwiedzone przez nas w 2019 roku wraz z artykułami. Może taki plan komuś pomoże  w przygotowaniu własnych wakacji :)

Wietnam:

1. Piękna stolica czyli Hanoi w 2 dni

Nam oglądanie Hanoi zajęło dwa dni. Nie będę się tu rozpisywać nad konkretnymi atrakcjami - naszym przewodnikiem było Lonely Planet :) Poświęciliśmy też chwilę na szukanie wycieczki do zatoki Ha Long. Warto przejść się po kilku biurach podróży i sprawdzić ceny, a potem negocjować i negocjować :) My zdecydowaliśmy się na zorganizowaną wycieczkę, bo po pierwsze cena była ok (choć nie pamiętam już ile, ale nam wydała się ok), mieliśmy ograniczony czas no i obawialiśmy się, że jeśli sami weźmiemy się za organizowanie - nie będzie ani taniej ani lepiej. Do Hanoi wróciliśmy w 2019 roku na wybory do Parlamentu Europejskiego. Spędziliśmy dwa dni wałęsając się po mieście i przysiadając na pyszną kawkę (szczególnie na ulicy, gdzie jeżdżą pociągi :)).

2. Zatoka Ha Long w 2 dni

Naprawdę warto. Można wybrać różne opcje takiej wycieczki. Są z jednym noclegiem (jak my) albo z dwoma. Można spać na łódce (nasza wersja) albo na którejś wyspie. Do wyboru do koloru. Całość jest prosta: przyjeżdżają po was do hotelu, wiozą na miejsce i wszystko załatwiają. A na koniec odstawiają znowu do Hanoi w wybrane miejsce. Jedyny problem jaki ja pamiętam, to ilość miejsca w busie. My, nasze bagaże, Amerykanie i Australijczycy i ich bagaże i do tego Chińczycy i ich bagaże. Wtedy po raz pierwszy zrozumiałam, co znaczy słowo: ciasno ;)

3. Jaskinie Phong Nha w min. 2 dni

Przepiękny Park Narodowy, wpisany na Listę UNESCO, z licznymi górkami, jaskiniami oraz dżunglą. Wspaniałe jaskinie Phong Nha, Tien Son czy Paradise przyciągają coraz więcej turystów, ale nadal jest to miejsce szerzej nieznane. Nasze MUST SEE w Wietnamie.  Więcej informacji tutaj.

4. Hue w 1 dzień

Do Hue dotarliśmy samolotem z Hanoi (przelot do Da Nang i przejazd autobusem do Hue) i spędziliśmy jeden pełen zwiedzając piękną twierdzę. Dodatkowo miasto słynie z grobowców, ale ich nie mieliśmy okazji obejrzeć. Na pewno warto.

5. Hoi An w min 2 dni

Do Hoi An można dostać się z Hue autobusem (malownicza droga). Sam Hoi An słynie z kilku rzeczy. Po pierwsze to urocze miasteczko. Naprawdę urocze. Po drugie ma plażę, uznawaną za śliczną (ja nie jestem do końca o tym przekonana, ale to kwestia gustu). Po trzecie to urocze miasteczko jest znane jako miasteczko krawców. W 24 godziny można tam uszyć garnitur, płaszcz, suknię, a nawet zrobić buty. Idealnie na wymiar. Wszystko dobrane. I niedrogie ;)  W 2013  planowaliśmy spędzić w Hoi An 3-4 dni, ale niestety okazało się, że na miasteczko zmierza ogromny tajfun Hayan i trzeba się ewakuować. Co zrobiliśmy wsiadając do nocnego pociagu do Nha Trang wśród gwizdów i powiewów wiatru. W 2019 roku wróciliśmy w okolice (mieszkaliśmy ponad miesiąc w Danang) i do Hoi An przyjechaliśmy kilka razy na wycieczki. Nasze wrażenia opisaliśmy tutaj

6. Danang w min 2 dni

Danang jest miastem często traktowanym jako "przelotowe" przy wyprawie do Hue czy Hoi An, a moim zdaniem naprawdę warto chwilę na nie poświęcić. Po pierwsze słynie z najdłuższej plaży w Wietnamie, po drugie stanowi dobrą bazę wypadową do Gór Marmurowych czy też Bana Hill, po trzecie samo miasto ma kilka ciekawych atrakcji (świątynie z ogromnym posągiem Lady Budda, smoczy most, ziejący ogniem w weekendy czy też Night Market z pysznym i tanim jedzeniem). Nie ukrywam, że zapałałam sympatią do Danang, a więcej informacji znajdziecie tutaj.

7. Rosyjskie Nha Trang w 3 dni

Nha Trang to typowe miasto turystyczne - liczne, wielkie hotele i  restauracje. Do tego bardzo ładna szeroka plaża. I wszechobecny język rosyjski (również w menu w knajpach). My spędziliśmy w tym mieście pierwotnie 3 dni, z czego jeden poświęciliśmy na wycieczkę na pobliskie wysepki (pływanie po rajskiej wyspie oraz wysepka małp). W 2019 wróciliśmy na dłużej, zwiedzając kilka dodatkowych atrakcji. Ich opisy tutaj

8. Dalat w 2-3 dni

Dalat to miasto w górach, niedaleko Nha Trang (można wybrać się na wycieczkę). Słynie z przepięknych lasów, licznych plantacji owocowych i warzywnych, pięknych jezior (wyglądają trochę jak Mazury), cable car, wodospadów oraz paru innych atrakcji (śmieszny dom, gliniany parczek rozrywki). Nazywane również bywa miastem kwiatów, bowiem wszędzie dosłownie stoją donice z wylewającymi się z nich kwiatami bądź są skwerki, na których aż od nich kolorowo. Urocze miejsce i warte poświęcenia kilku dni. Krótka relacja z naszego pobytu tutaj.

9. Bao Loc w 2 dni

Niewielkie miasteczko w górach, otoczone plantacjami z herbatą i kawą. Wystarczy zrobić spacer poza centrum i już człowiek zanurza się w jaśminowy zapach kawy. Miasteczko mało turystyczne, ale bardzo zadbane i ładne. Opis paru dni spędzonych w Bao Loc tutaj.

10. Muine w 2dni

Mekka kitesurfingu. Ukochane miejsce Podróżników przez wielkie P. Słynie z plaży (zupełnie nie rozumiem dlaczego), pięknych wydm (słusznie) oraz malutkiego kanionu (Fairy Stream), którym można się przejść, docierając do mini wodospadu. Dla wielbicieli wydm. Nasza opinia tutaj.

11. Ho Chi Minh czyli Sajgon w 3 dni

Samo miasto (byłą stolicę) można oczywiście zwiedzić szybciej, ale dodatkowo warto wybrać się na wycieczki koło miasta. My pojechaliśmy na dwie: pół dnia spędziliśmy w tunelach Viet Congu, zaś cały dzień pływając po Mekongu. Obie warte są poświęconego czasu i pieniędzy :)

12. Phu Quoc w 3 dni

Największa wietnamska wyspa, tuż przy granicy z Kambodżą. Ładne góry i śliczne plaże z lazurową wodą. Obecnie boryka się z problemem śmieci (niektóre plaże są dość mocno zaśmiecone tym, co wywala morze). Przyciąga wspaniałą kolejką, która przechodzi nad kilkoma wyspami. Powstaje sporo nowych hoteli/osiedli/atrakcji. Za parę lat ma szansę stać się nową Riwierą Wietnamu. Nasz opis tutaj

Kambodża:

13. Najpiękniejsze świątynie Azji czyli Ankor Wat w 2 dni

Ankor Wat to kompleks świątyń sprzed wieków, który przez długi czas zapomniany niszczał w dżungli. Jest porośnięty licznymi drzewami, co dodatkowo zachwyca i czyni to miejsce wyjątkowym. My w Ankor Wat spędziliśmy 1,5 dnia  (samo zwiedzanie), do tego dochodzi przelot z Wietnamu (razem z dojazdem na lotnisko i czekaniem na lot - pół dnia trzeba liczyć) oraz przejazd do następnego punktu (pół dnia).  Ujmę to tak: WARTO. MUST HAVE. KONIECZNIE. NIE PRZEGAPCIE ;) Czy widać mój entuzjazm? Niestety wszystkie następne świątynie w Azji porównywaliśmy do Ankor Wat. I nikt tego pięknego miejsca nie pobił.

14. Stolica Phnom Penh w 1 dzień

Stolica słynie z wielu ciekawych miejsc (pałac, muzeum Czerwonych Khmerów), my jednak wybraliśmy tylko niektóre (między innymi dwa powyższe) i uporaliśmy się z Phnom Penh w 1 pełen dzień. Samo miasto, poza zabytkami, nie zachwyca. Jest strasznie brudne.

15. Sihanoukville w 3-4 dni

To niewielkie miasteczko mieści się nad morzem. Przejazd ze stolicy zajmuje znaczą część dnia. Bywa ono zatłoczone - do rozważenia wcześniejsze rezerwowanie hoteli. Słynie z tanich masaży oraz ładnych plaż (leżących pod miastem, trzeba się tam dostać tuk tukiem). My dodatkowo wybraliśmy się na snorkeling na pobliskie wysepki. Warto - przepięknie :)